Vestia Oy investoi palveluautomaatteihin
Jukka Saukko työskentelee Vestia Oy:n tuotantopäällikkönä ja vastaa 15 hyötyjäteaseman ja Ylivieskassa toimivan jäteaseman operatiivisesta toiminnasta. Kun jäteasemien asiakasmäärät alkoivat kasvaa tasaisesti, myös aukioloaikoja piti pidentää. Miten tällaisessa tilanteessa turvataan toimiva asiakaspalvelu?
Jätehuollon kokonaisvaltainen tietojärjestelmä
Vestia Oy hoitaa kotitalouksien jätehuollon käytännön järjestelyt Pohjois-Pohjanmaalla 16 kunnan alueella Siikajoki-, Pyhäjoki-, Kalajoki- ja Lestinjokilaaksoissa. Saukon tehtävä on kehittää jäteasemien toimintaa monipuolisesti. Yksi kehittämisen kumppaneista on M-Technology Oy, jonka WiseMaster Eco -ratkaisulla on saatu merkittäviä etuja Vestian toiminnassa.
“Yhteistyömme M-Technologyn kanssa alkoi jo vuonna 2014. Meillä oli 120 vaihtolavaa, joiden tiedot kirjattiin ylös vihkoon eikä kukaan oikein tiennyt, kenelle oli viety mitäkin, mitä oli tuotu takaisin ja mitä lavat sisälsivät”, muistelee Saukko.
”Halusimme myös tehdä hyötyjäteasemien vastaanottokirjaukset helpommin. Meillä oli silloin käteiskauppakassa emmekä myyneet mitään laskulle. Kaikki kuitit kirjoitettiin käsin. Kun kävijämäärät tasaisesti kasvoivat, meillä oli suuria vaikeuksia saada käteismaksujen kuukausitäsmäytykset oikein. Kuitin kirjoittaminen käsin vei paljon aikaa asemanhoitajalta ja hidasti jäteasemien asiakaspalvelua. Kolmanneksi meidän piti saada tietojärjestelmä jäteasemien kunnossapitoon”, jatkaa Saukko.
Yksinkertaiset kirjaustoiminnot
Vestia Oy:n tavoitteena oli siis löytää tietojärjestelmä, jolla voisi hoitaa vaihtolavaomaisuuden hallinnan, kuljetusten hallinnan, eko- ja hyötyasemien vastaanottokirjaukset ja jäteasemien kunnossapidon. “Markkinoilla oli siihen aikaan ohjelmia, joilla saattoi hoitaa lavakuljetukset ja vastaanottokirjaukset, mutta ei ohjelmaa, jolla olisi voinut hoitaa nämä kaikki. Sitten löysimme WiseMasterin”, Saukko muistelee.
“Wisemasterin käyttöönoton myötä käteisrahan käsittely jäi Vestian jäteasemilta kokonaan pois. Työntekijät tykkäsivät, kun kirjaustoiminnoista tuli niin yksinkertaiset. Meillä on laaja toiminta-alue, joten hyötyjäteasemia hoitavat myös urakoitsijat. Wisemaster on helpottanut urakoitsijoiden työtä merkittävästi, kun tieto on reaaliajassa ja ajolistoja pääsee heti katsomaan”, Saukko kehuu.
Jäteaseman itsepalveluautomaatit kehityksen kärkenä
Vuonna 2018 Vestia Oy:n jätekeskuksessa oli yli 24 000 asiakaskäyntiä ja 15 hyötyjäteasemalla vierailtiin yli 20 000 kertaa. Asiakaskäyntien määrät ovat kasvaneet tasaisesti. Vestiassa alettiin miettimään, miten jäteasemien aukioloaikoja saisi pidennettyä.
“Yhteiskunnassa moni muu palvelu alkaa olla auki silloin kun asiakas itse niin haluaa, niin kyllä se jäteasemienkin kanssa on aivan sama toive. Jätehuolto on kuntalaisten peruspalvelu, sitä pitäisi pystyä käyttämään silloin, kun tarve on” Saukko taustoittaa.
Syksyllä 2018 M-Technology Oy ja Vestia Oy alkoivat tehdä vaatimusmäärittelyä jäteasemien itsepalvelujärjestelmälle.
Jukka Saukko innostuu kehumaan yhteistyökumppanin asiantuntemusta. “Vaatimusmäärittelyn teko on kyllä M-Technologyn erityinen vahvuus. He osaavat todella hyvin kuunnella, mitä asiakas tarvitsee. Ja kuuntelun perusteella kuvata, miten järjestelmä pitää toteuttaa ja sitten myös toteuttaa sen!”
Vestia Oy:lla on ollut käynnissä itsepalveluautomaattien pilotti Haapaveden hyötyjäteasemalla ja Ylivieskan jäteasemalla kesän 2019 ajan. Pilotissa testataan, miten asiakas kirjaa ja maksaa jätekuormansa itse automaatin avustamana. Samalla asiakkailta kerätään palautetta ja kehittämisehdotuksia. “Halusimme pilotin varhaisessa vaiheessa, sillä tiesimme, että tällaisessa kehittämistyössä on vaikeaa huomata heti kaikkia käytettävyyteen liittyviä asioita” toteaa Jukka Saukko.
Jatkuvaa jätehuollon kehitystä
Vuoden 2020 aikana itsepalveluautomaatteja on toimitettu useille Vestian jäteasemille ja suunnitelmissa on laajentaa itsepalvelua merkittävästi tulevien vuosien aikana. Tavoitteena on, että lähitulevaisuudessa kaikki 15 Vestia Oy:n hyötyjäteasemaa ja pääjäteasema Ylivieskassa laajentavat aukioloaikojaan itsepalveluautomaattien ansiosta. Itsepalveluautomaatti neuvoo käyttäjää ja jos ongelmatilanteita tulee, apua annetaan etäyhteydellä valvontakeskuksesta.
“Me olemme Vestiassa tykänneet kehittää toimintaa jatkuvasti eikä vain kerran kymmenessä vuodessa. Ja tällä kehittämisen tiellä aiotaan jatkaa tulevaisuudessakin. Asiakkaita vartenhan tätä työtä tehdään!” Jukka Saukko muistuttaa.
Ja asiakkaat kiittävät: viimeisimmässä palautekyselyssä Vestia Oy sai asiakkailtaan yleisarvosanaksi hyvän ja asiakaspalvelun ystävällisyys arvioitiin lähes erinomaiseksi.
Kiinnostuitko WiseMaster Eco -ratkaisusta?
Parhaiten tarpeesi selviävät, kun sovimme tapaamisen. Hoidamme sen joko etänä tai kasvokkain. Ota yhteyttä ja selvitä, miten jäteyhtiösi voisi hyötyä ratkaisustamme.
“Järjestelmän toimittajan M-Technologyn toimihenkilöt osaavat todella hyvin kuunnella, mitä asiakas tarvitsee. Kuuntelun pohjalta he osaavat kuvata, miten järjestelmä pitää toteuttaa ja sitten myös toteuttavat sen!”
Jukka Saukko
Tuotantopäällikkö, Vestia Oy