Sortti-asemat ja WiseMaster Eco -itsepalveluratkaisu
HSY:n Sortti-asemille tuotavat jätteet voi nyt maksaa helposti ja turvallisesti etukäteen eSortti-palvelussa verkossa. Uudistus nopeuttaa käyntiä asemalla, kun jätteet voi viedä suoraan jätelavoille, eikä tarvitse asioida infopisteellä. Uudistuksen taustalla on oululainen M-Technology Oy, joka on ollut toteuttamassa HSY:n Sortti-asemien tietojärjestelmäuudistusta sisältäen mm. itsepalvelupäätteet Sortti-asemille sekä eSortti-verkkopalvelun jätteiden ennakkoilmoituksia ja maksuliikennettä varten.
Verkkoasiointi ja WiseMaster Eco -itsepalveluratkaisu pilottikäytössä
Verkon välityksellä sekä mobiilisti tapahtuva asiointi on nykypäivää. Hiljalleen se on leviämässä myös jätehuollon puolelle. HSY:n Sortti-asemien käyttöpäällikkö Marjut Mäntynen on tyytyväinen HSY:n tekemään valintaan kehittää jätteiden palautuksen tietojärjestetelmiä: ”eSortti nopeuttaa ja helpottaa asiointia huomattavasti, kun asiakas voi hoitaa suurimman osan asioinnistaan etukäteen.” Asemalla riittää, kun asiakas tunnistautuu QR-koodilla ja tuo jätteet ohjeen mukaisiin paikkoihin.
Verkkoasioinnin kehittäminen keskiössä Sortti-asemilla
HSY on ollut hakemassa uusia digitalisaatioratkaisuita Sortti-asemien itsepalveluun muutaman viime vuoden ajan. Asiassa päätettiin edetä syksyllä 2018 ja keväällä 2019 uuden ratkaisun toimittajaksi valikoitui pitkän prosessin päätteeksi oululainen M-Technology Oy. Valittu ratkaisu perustuu WiseMaster-järjestelmäkokonaisuuteen, jonka pohjalta laaditaan erityisesti HSY:n tarpeita palveleva eSortti-kokonaisuus.
Projektin pilottikäyttö päästiin aloittamaan alkuvuodesta 2020 Kivikon Sortti-asemalla. Kevättalven aikana toteutetun pilotin kokemusten perusteella tehtiin päätös laajentaa verkkoasiointi ja itsepalvelu kaikille asemille. Palvelun eduiksi Marjut Mäntynen kokee juuri helppouden, turvallisuuden sekä nopeuden: ”Enää asiakkaan ei tarvitse erikseen nousta autosta jäteasemalla ja mennä toimistoon maksamaan jätemaksua.”
WiseMaster-järjestelmään pohjautuva WiseMaster Eco -itsepalveluratkaisu mahdollistaa asiakasystävällisen toimintaympäristön. Nyt asiakas voi hoitaa verkkosivuilla ennakkoon asiointiinsa liittyvät toimet, kuten ilmoittaa tuomansa jätteet sekä maksaa jätekuorman. Palvelu on käytössä ympäri vuorokauden. Jätteet asiakas voi tuoda Sortti-asemalle aukioloaikana. Sortti-aseman portilla asiakas näyttää saamansa QR-koodin, jonka jälkeen hän pääsee asemalle hoitamaan jätteiden toimittamisen järjestelmän antamien ohjeiden mukaan.
Itsepalvelumaksulaitteet osana eSortti-palvelua
Verkkoasiointi ei aina riitä tai tule mieleen asiakkaalle. Siitä syystä HSY laajentaa itsepalvelumahdollisuuksia Sortti-asemille asennettavilla itsepalvelumaksulaitteilla, jotka ovat osa WiseMaster-järjestelmäkokonaisuutta. Tämä lisäpanostus tuo tarvittavan vaihtoehtoisen asiointimallin asiakkaille ja nopeuttaa asiointia asemalla. Jätteet voi nyt maksaa etukäteen verkossa tai uusilla itsepalvelumaksulaitteilla. Asiakkaan ei enää tarvitse käydä infopisteessä, vaan hän voi mennä suoraa lajittelemaan jätteensä aseman lavoille. Esimerkiksi Ruskeasannan ja Jorvaksen Sortti-asemilla on mahdollista maksaa tuomansa jätteet itsepalveluautomaateilla.
HSY:n puolelta projektin projektipäällikkönä toimiva käyttöinsinööri Joonas Enqvist on tyytyväinen erityisesti itsepalvelun tuomaan ajansäästöön: ”Kun asiakkailla on mahdollisuus maksaa jätteensä itsenäisesti, meille vapautuu aikaa jalkautua entistä enemmän asemalle opastamaan asiakkaita jätteiden lajittelussa. Tämä tarve korostuu entisestään, kun lisäämme eri jätteiden lajittelumahdollisuuksia saavuttaaksemme HSY:n tavoitteen kierrättää 60 prosenttia jätteistä vuoteen 2025 mennessä”
Järjestelmän toimittajan puolelta projektipäällikkönä toimiva tuotantojohtaja Aleksi Palosaari on tyytyväinen projektin onnistumiseen: ”HSY:n eSortti-projektin läpivienti tiiviissä aikataulussa on sujunut saumattomasti yhteistyössä HSY:n ja muiden toimijoiden kanssa. Alkuperäistä aikataulua on pystytty jopa nopeuttamaan koronavirusepidemian aikana, jotta itsepalveluvaihtoehtoja saadaan käyttöön Sortti-asemille mahdollisimman nopeasti.” Projekti on ollut myös toimittajan näkökulmasta menestys. ”eSortti-projektin myötä olemme päässeet entisestään kehittämään WiseMaster Eco -jätehuollon kokonaisratkaisuamme yhteistyössä merkittävän jätehuollon toimijan kanssa”, Palosaari jatkaa.
Lähteet: www.helsinginuutiset.fi | www.sttinfo.fi
Kiinnostuitko WiseMaster Eco -ratkaisusta?
Parhaiten tarpeesi selviävät, kun sovimme tapaamisen. Hoidamme sen joko etänä tai kasvokkain. Ota yhteyttä ja selvitä, miten jäteyhtiösi voisi hyötyä ratkaisustamme.
“Järjestelmän toimittajan M-Technologyn toimihenkilöt osaavat todella hyvin kuunnella, mitä asiakas tarvitsee. Kuuntelun pohjalta he osaavat kuvata, miten järjestelmä pitää toteuttaa ja sitten myös toteuttavat sen!”
Jukka Saukko
Tuotantopäällikkö, Vestia Oy