Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY uudisti alkukeväästä 2021 Sortti-asemiensa asiointitapoja kehittämällä itsepalvelua tehokkaammaksi. HSY:n itsepalvelu kattaa eSortti.fi-verkkopalvelun sekä itsepalvelulaitteet jokaisella Sortti-asemalla pääkaupunkiseudulla. Projekti toteutettiin yhdessä oululaisen toiminnanohjausjärjestelmiin erikoistuneen M-Technologyn kanssa. HSY:n käyttöinsinööri Joonas Enqvist sekä M-Technology Oy:n tuotantojohtaja Aleksi Palosaari ovat yhdessä varsin tyytyväisiä lopputulokseen.
HSY:n Sortti-asemille avattu eSortti.fi-palvelu on Suomen pisimmälle viedyin ja kattavin itsepalvelukokonaisuus jätehuollossa. Itsepalvelu tarjoaa tavan, jolla HSY voi nyt huomioida asiakaskuntansa eli kotitalous- että yritysasiakkaansa ja heidän tarpeensa entistä paremmin ja monipuolisemmin. Etenkin koronaepidemian aikana itsepalveluiden tarve on kasvanut runsaasti eri aloilla. Koetaan, että verkko- ja itsepalvelun avulla on turvallisinta hoitaa asiointi, koska niin voi välttää ihmiskontakteja sekä tartuntariskin. M-Technologyn itsepalvelun mahdollistava järjestelmä vastaa konkreettisesti tähän kasvavaan tarpeeseen.
Itsepalvelu mahdollistaa uudenlaisen tavan jätteen vastaanotolle
Joonas Enqvist HSY:ltä on tyytyväinen M-Technologyn toimintaan. ”He pystyivät vastaamaan niihin vaatimuksiin, joita asetimme järjestelmähankinnalle.” Projekti oli laaja sekä samalla myös vaativa. HSY hallinnoi pääkaupunkiseudulla asiakasmääriltä mitattuna Suomen suurinta jätteen vastaanottoa sekä kierrätystä. ”Vuonna 2019 jäteasemilla kävi 510 103 asiakasta ja vuonna 2020 kävijöitä oli 581 867,” Joonas Enqvist täsmentää. Palveluiden käyttömäärät jatkavat varsin tasaisesti kasvuaan.
HSY:n Sortti-aseman löydät Helsingin Kivikosta ja Konalasta, Vantaan Ruskeasannasta, Espoon Ämmässuolta sekä Kirkkonummen Jorvaksesta. ”Itsepalveluasemien uusi järjestelmä on ollut käytössä vasta vähän aikaan, mutta koen, että asiakkaat ovat erittäin hyvin löytäneet sen.” eSortin tarjoamien palveluiden käyttö on vaivatonta. Asiakkaat ilmoittavat eSortti.fi-palvelun kautta tuomansa jätteet etukäteen. Maksun voi hoitaa suoraan eSortti-ennakkomaksulla tai itsepalvelumaksulaitteilla Sortti-asemilla. Asiakkaat saavat tarvittavat lajitteluohjeet ilmoittautumisen yhteydessä. eSortti-asiakkaat pääsevät näin ”jonon” ohitse ja Sortti-asemilla näille ennakkoon maksaneille on varattu oma ajokaistansa. Näin voidaan vähentää ruuhkia sekä turhia jonoja.
Joonas kertoo, että Konalan asemalla on meneillään kokeilu, missä Konalan Sortti-asema on auki myös viikonloppuisin. ”Tämä tarjoaa asiakkaalle vaihtoehtoisia asiointitapoja. Jätteiden kierrätyksen takia ei tarvitse muuttaa työaikoja tai muuta ajankäyttöä. Helsingissä asiakkaat ovatkin kävijätietojen pohjalta löytäneet aseman. Siellä käy n. 500 asiakasta/päivä viikonloppuisin.”
HSY:n eSortti.fi-palvelu ei rajoitu vain jätteen ”verkkokauppatoimintaan”, vaan palvelun kautta voi jakaa asiakkaille tietoa myös ajankohtaisista aiheista. Lisäksi sitä kautta asiakkaat saavat myös lisätietoa jätteiden kierrättämisestä.
Toiminnanohjausjärjestelmää jätehuoltoa helpottamaan
M-Technology Oy:n toimitusjohtaja Matti Myllylän mukaan toimitusprojekti HSY:lle oli omiaan näyttämään, miten WiseMaster-toiminnanohjausjärjestelmä mukautuu moneen tarpeeseen. Alun perin teollisuuteen kehitettyä WiseMaster-järjestelmää on sovellettu vuodesta 2015 alkaen jätehuollon toiminnanohjaukseen. Ensimmäiset jäteasemien itsepalveluratkaisut toimitettiin vuonna 2017 ja niiden tarve tuntuu kiihtyvän nopeasti. Järjestelmiä on toimitettu nyt niin pienemmille maakunnallisille yhtiöille kuin HSY:n kaltaiselle suurta asukasmäärää palvelevalle kuntayhtymälle. ”Itsepalveluratkaisujen hyödyt ovat selvät ja niiden vaikutus jätehuollon palvelunlaatuun on merkittävä”, kertoo Matti Myllylä. Teknologia mahdollistaa myös täysin miehittämättömien asemien avaamisen ja varsin moni pienempi maakunta-asema toimiikin jo ainakin osan aikaa täysin miehittämättömänä. Tällä tavalla digitalisaatio mahdollistaa kiertotalouden kehittymisen entistä tehokkaammaksi.
M-Technology Oy:n tuotantojohtaja Aleksi Palosaari, joka toimi projektipäällikkönä HSY:n järjestelmätoimituksessa, on samaa mieltä toimitusjohtajan kanssa. Rakennetun järjestelmän myötä asiointi on helpottunut Sortti-asemilla. ”Toimituskokonaisuus oli laaja ja järjestelmäuudistus kattaa lähes koko Sortti-asemien asiakastapahtumien tiedonhallinnan. Järjestelmästä saatiin tehtyä varsin selkeä kokonaisuus, jonka käyttäminen on asiakkaalle mahdollisimman helppoa.”